Kinderhuis Nos Kasita

Een kinderhuis in Suriname te Hanna’s lust met 86 kinderen. Het tehuis wordt geleid door tante Lottie, met ondersteuning van enkele assistentes. Al vele jaren is zij grotendeels afhankelijk van de ‘good will’ van mensen om dit tehuis draaiende te houden.

De situatie is momenteel schrijnender dan voorheen door de huidige COVID crisis. Door de lockdown en de overige COVID-19 maatregelen, zijn er nieuwe problemen ontstaan. Naast het regelmatig op zoek gaan naar middelen om in de eerste levensbehoefte van de kinderen te voorzien, moet zij nu ook noodgedwongen thuisonderwijs geven. Voedselpakketten zijn in deze situatie dringend.

Met jouw gift kunnen we dit tehuis in nood helpen met een goed gevuld voedselpakket, dat onder andere bloem, olie, rijst en bonen bevat. Hoeveel pakketten geef jij?

Speciale voeding HIV-besmette kinderen

Stichting Mijnzorg is gevestigd in Paramaribo,Suriname en vangt HIV geïnfecteerdeweeskinderen op.

Een deel van deze kinderen ontwikkelt in de puberteit psychotische klachten. Stichting Mijnzorg is de enige stichting in Suriname die deze doelgroep een thuis biedt.

De voeding van de kinderen wordt zorgvuldig bereid omwille van hun gezondheid. Waar mogelijk drinken de kinderen gezuiverd water, vrij van bacteriën om mogelijke ziektes en infecties te bestrijden. Het eten wordt met zoveel mogelijk verse producten bereid en is tevens zo gevarieerd mogelijk.

Speeltoestellen kinderdagverblijf Naomi Nickerie

Kinderdagverblijf Naomi biedt professionele dagopvank voor kinderen vanaf 8 weken tot vierjarigen. De opvang telt op dit moment ca. 55 kinderen en vormt een belangrijk onderdeel van de lokale bevolking. Veel ouders hebben dubbele banen en zijn genoodzaakt hun kinderen te brengen naar een dagopvang.

Voor deze kinderen is het van belang dat zij vrij kunnen buitenspelen en de veiligheidgegearandeerd is. Op dit moment is de grootste behoefte dat ere en beschutting komt, om te voorkomen dat honden en djunkies het terrein opkomen en schade aanrichten. Daarnaast hebbende kinderen dringend behoefte aan speeltoestellen zodat zij meer naar buiten kunnen en spelenderwijs kunnen leren.

Een kleine bijdrage zou een verschil maken om de veiligheid van de kinderopvang te verbeteren.

Toilettengroep Erowarte

In het achterland van Suriname ligt het indianendorp Erowarte. De enige basisschool in het dorp heeft geen goed werkende toiletten. Door een toilettengroep aan te leggen krijgen kinderen de kans om tijdens schooluren naar het toilet te kunnen. Zonder toilettengroep bestaat de kans dat er onhygiënische situaties ontstaan waardoor de school (tijdelijk) moet sluiten.

Erowarte is een dorp waar er veel indianen wonen. De mannen gaan vaak in de avond vissen en de vrouwen werken overdag op de kostgrondjes en zorgen voor de kinderen. Een school in deze omgeving zorgt ervoor dat deze gemeenschap zich kan blijven ontwikkelen. Als de kinderen elders naar school zouden moeten, dan moeten ze 3-4 uur lopen naar de dichtstbijzijnde stad Albina. Het motiveren van de kinderen om naar school te gaan wordt dan ontzettend moeilijk waardoor de kans groter wordt dat ze de school verlaten en zich niet verder ontwikkelen.

De lokale gemeenschap heeft reeds een start gemaakt met de bouw van deze toilettengroep en Change-ID wil hen hierin motiveren door een financiële ondersteuning. Met uw hulp kan deze toilettengroep verder worden gebouwd.

Afgeronde Projecten

Stichting Change-ID heeft er vanaf het begin, sinds haar oprichting in 2006 in Nederland, voor gekozen om nauw samen te werken met een counterpartner in Suriname. Een belangrijke voorwaarde die steeds wordt gesteld is dat projecten mede gefinancierd worden, wat betekent dat ook in Suriname de nodige inspanningen worden verricht om zaken te realiseren. Om dat proces goed te stroomlijnen is er ook een onderdeel van Change-ID in Suriname opgericht.

De stichting in Suriname heeft in de loop van de jaren de aanvragen beoordeeld en een prioritering aangegeven in welke volgorde de projecten worden opgepakt. De urgentie van de betreffende situatie is daarin leidend geweest. Die urgentie kan het beste ter plekke worden beoordeeld.

Onderstaande projecten die in de beginjaren mede met steun van Change-ID zijn gerealiseerd:

• Financiering van een heupoperatie van een zeer hulpbehoevende bewoner van district Saramacca
  • Steun aan het kindertehuis Nos Casitas voor aanschaf levensmiddelen
  • Steun aan het blindencentrum
  • Renovatiewerkzaamheden aan het kerkgebouw Carmel te Uitkijk
  • Bouwen van een multifunctionele ruimte ter uitbreiding van het kerkgebouw van de Gemeente Elishama te Livorno
  • Renovatie van enkele lokalen van de Veritasschool aan de Nieuw Weergevondenweg te Paramaribo en verscheping van schoolmeubilair
  • Afbouw Jeugd- en Padvindersruimte (scouting) van de Gemeente Ebenaezer te Para
  • Renovatie kerkgebouw Erowarte te Marowijne
  • Bouwen van een Jeugd- annex Gemeenschapsdiensten centrum te Hannaslust
  • Renovatie kerkgebouw te Moengo

In de afgelopen periode heeft Change-ID op diverse gebieden activiteiten in de Surinaamse samenleving ondersteund, zoals:

• Jongerenwerk gestimuleerd door mede financieren van jeugdkampen en apparatuur voor een drumband
  • Hulp aan STIGESU (STichting GEhandicapten SUriname)
  • Steun aan stichting Mijnzorg voor aanschaf voedingingssupplementen met extra vitaminen voor HIV besmette weeskinderen

Benefiet concerten

Vanaf de oprichting van Change-ID zijn er regelmatig concerten georganiseerd als fondswervingsactiviteit, naast de trouwe steun van haar donateurs. Vele deelnemers hebben hun talenten ingezet ter ondersteuning van het goede doel, en ook het bestuur van de Adventkerk Rotterdam Noord heeft middels het beschikbaar stellen van de kerk steeds haar bijdrage geleverd. En niet te vergeten de bezoekers van die concerten. Daarvoor zijn wij als bestuur, maar zeker ook de Surinaamse gemeenschap een ieder en bovenal God heel erg dankbaar.

Een terugblik…….